woensdag 26 februari 2014

spelen om te leren of om te winnen

Net terug van een intensieve snookerdag. Eerst drie uren trainen (met pauze) en daarna nog twee frames gespeeld tegen een vaste bezoeker van de snookerzaal (1-1). Er was even sprake van een discussie die ik dertig jaar geleden ook al voerde met Johan Cruijff die toen gastdocent was van een van de KNVB-workshops over het opleiden van jeugdvoetballers. De vraag was of je speelt om te leren of om te winnen. Volgens Cruijff moest je spelen om te leren met jeugdteams. Ook de KNVB was die mening toegedaan (want wie spreekt Cruijff tegen?)
Ik dus. Volgens mij moest je trainen om te leren en spelen om te winnen. Twintig jaar later is die mening nu overal ingeburgerd. Zelfs bij Ajax spelen de jeugdteams om te winnen. Dat het resultaat niet belangrijk of zaligmakend is, doet niet ter zake. In de snookerzaal train ik om te leren en speel ik frames om te winnen. Want als je wil winnen dwing je jezelf om alles goed te doen: technisch, taktisch, mentaal etc.
Grappig dat deze discussie nu weer even boven water kwam.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten