maandag 31 juli 2023

Het wordt een feest om naar PSV te kijken

 Door Henk Hielkema

Bijna alle voetbalkenners zijn ervan overtuigd dat Feyenoord komend seizoen de beste papieren heeft voor het kampioenschap, maar na het zien van het oefenduel van PSV tegen Nottingham Forest voorspel ik een glorieus seizoen voor de Eindhovenaren. Vriendschappelijke wedstrijden in de voorbereiding zeggen niet veel over kracht van een club maar ik zag iets wat je bijna nooit meer tegenkomt in het betaalde voetbal: plezier.

De nieuwe trainer Peter Bosz staat bekend om zijn frivole manier van voetballen. Dat straalt het elftal nu al uit en als ik in Eindhoven zou wonen, ging ik onmiddellijk een seizoenkaart kopen. Exponent van het Bosz-voetbal is de nieuwe aankoop Noa Lang. De vaardige aanvaller speelt met zijn hart en heeft er ook zichtbaar plezier in. Je ziet hem gewoon lachend over het veld lopen.

Kennelijk slaagt Bosz erin om zijn spelers duidelijk te maken dat ze in de wedstrijden net zoveel lol moeten hebben als vroeger toen ze als kind op straat voetbalden met vriendjes. Inplaats van ze met strikte opdrachten de wei in te sturen zegt hij vermoedelijk: hou je aan de afspraken die we hebben gemaakt, maar maak vooral veel plezier in het spelletje. Wie met plezier zijn werk doet, presteert veel beter dan wie de werkzaamheden ziet als noodzakelijke handelingen.

Ook in de absolute top is er ruimte voor plezier. Ronaldinho zag je op het hoogste niveau met een prachtige glimlach zijn kunsten vertonen. En ook Ronaldo had het zichtbaar naar zijn zin als hij een verdediger zijn hielen liet zien. Toch zie je weinig lachende voetballers in de profcompetities. Wat ik bij PSV zag, deed me denken aan FC Den Bosch aan het einde van de vorige eeuw. Onder leiding van Martin Koopman  speelden zijn pupillen met plezier. En die houding maakte van de groep een vriendenclub, die tot verbazing van velen ook nog eens promoveerde naar de eredivisie.

Als PSV-spelers blijven voetballen omdat ze het leuk vinden om tegen een bal te trappen, dan hebben ze een streepje voor op de concurrentie. Feyenoord mag dan favoriet zijn voor de titel, ik zet mijn geld op PSV. Let maar op, dat wordt een feest om naar te kijken.         

(Henk Hielkema is oud-journalist van het Dagblad van het Noorden)   

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten