vrijdag 30 december 2016

Droomscenario: Robben directeur en de Koemannen op de bank bij FC Groningen





Door Mistersnooker

Vlak voor het einde van 2016 is het tijd voor bezinning. Als ik dan aan FC Groningen denk, dan denk ik onwillekeurig aan Erwin en Ronald Koeman die nu Everton onder hun hoede hebben. Zowel in het Dagblad van het Noorden als in de Volkskrant stonden deze dagen interviews met hen. Welk verhaal ik beter vond, laat ik in het midden.

Als ik ze op tv samen op de trainersbank zie dan moet ik altijd denken aan hun vader Martin, die in verschillende periodes mijn pad kruiste. Eerst als de vader van de pupillen Erwin en Ronald die ik als trainer/coach bij GRC onder mijn hoede had. Dankzij de broertjes wonnen we alle wedstrijden. Ze waren als D-pupillen al in staat om de wedstrijden op slot te gooien als we met 2-0 voor stonden.

Martin bemoeide zich nooit met mijn werk. Wel gaf hij ze extra trainingen in het Stadspark waar Ronald zijn befaamde wreeftrap ontwikkelde. Met een van die trappen won hij in Londen de Champions League met Barcelona. Met dank aan de trainingen in het Groningse Stadspark.

Vader Koeman was trots op zijn zoons. Dat merkte ik later toen ik als technisch manager van GRC hem vaak sprak op Corpus den Hoorn waar hij de jeugdopleiding van FC Groningen vorm gaf. Erwin en Ronald hadden toen al een geweldige carriere gehad als international. Het stond voor Martin vast dat ze hun hele leven in de voetballerij actief zouden blijven. En, zo vertrouwde hij me eens toe, wat zou het mooi zijn als ze samen een club runden.

Wat jammer dat hij het niet meer heeft mogen meemaken dat ze als trainersduo momenteel furore maken in Engeland. Ik weet haast zeker dat hun samenwerking ook een eerbetoon is aan hun vader aan wie ze zoveel te danken hebben in het voetbal. Dat aspect miste ik in de kranteninterviews.

Martin had zijn hart verpand aan FC Groningen. Clubliefde die je ook terugziet bij Arjen Robben, die als het even kan in de Euroborg aanwezig is als aandachtige supporter. Erwin en Ronald zien de Trots van het Noorden ook als hun club. Voor hen is de cirkel nog niet rond.

Wat zou het mooi zijn als Ronald en Erwin over een aantal jaren hun trainersloopbaan bij FC Groningen af zouden sluiten. Ik zie hen al zitten op de bank in de Euroborg. Met Arjen Robben op de tribune als opvolger van directeur Hans Nijland. Dat is pas thuiskomen! En geloof me. Die droom zou best wel eens kunnen uitkomen.

(In de winterperiode op vrijdag een opinierend verhaal over FC Groningen op dit blog)  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten