vrijdag 23 september 2016

Waar is de droge lel naar voren van Klaas Buist gebleven?



Door Mistersnooker

Wie FC Groningen en GVAV in de vorige eeuw heeft zien voetballen, denkt soms met weemoed terug aan bijvoorbeeld de droge lel naar voren van linksback Klaas Buist. Van opkomende backs had men toen nog niet gehoord en ik heb Buist in elk geval nooit op de helft van de tegenstander gezien. Hij was een verdediger van de oude stempel. Als ‘de Neuze’ na een gewonnen duel de bal had veroverd, knalde hij het speeltuig keihard naar voren. Echt waar. Ik heb het zelf gezien.

Spelers als Buist zie je bijna niet meer in de eredivisie. Wat je tegenwoordig ook niet meer ziet, is de scheidsrechtersbal. Als de scheidsrechter het spel onderbrak voor bijvoorbeeld een blessure van een speler, dan werd de wedstrijd hervat met een scheidsrechtersbal. De arbiter liet de bal op borsthoogte los tussen de spelers, die er pas om mochten vechten nadat de bal de grond had geraakt.

Tegenwoordig is de scheidsrechtersbal niet meer wat hij geweest is. Als het spel nu wordt onderbroken voor een blessure dan onthoudt de scheidsrechter welke ploeg in balbezit was en de speler van de tegenpartij staat alleen bij de arbiter om de bal in ontvangst te nemen om hem vervolgens terug te geven aan het elftal dat in balbezit was. Daar is voor de toeschouwer geen lol meer aan.

Ook is het muziekkorps verdwenen dat de toeschouwers in de pauze vermaakte met een show op het veld. Gruno’s Postharmonie was volgens mij een regelmatige speler in de pauze. Ook kan ik me nog gymnastiekoefeningen herinneren van een turnclub uit de Stad. En ook hondentrainingen waarbij de man in het pak tot groot vermaak van de toeschouwers door de politiehonden bij de benen of armen werd gepakt.

Die leuke pauzenummers tijdens voetbalwedstrijden werden later vervangen door een competitie penalty-schieten waarin jeugdspelers van amateurclubs het tegen elkaar opnamen. Ook was er wel eens een optreden van een zanger of een bandje (Diep Triest) maar als ik eerlijk ben, vond ik de muziekkorpsen altijd het mooist. Daar kon geen politiehond, jeugdspeler of gymnast tegenop.

Wat is er nog meer verdwenen? De 3-2 uitslag bijvoorbeeld. Die was in mijn ogen de mooiste uitslag die je je kon voorstellen: veel doelpunten en tot het einde spannend. Die eindcijfers kom je tegenwoordig bijna niet meer tegen. Ook de scrimmage voor het doel is een zeldzaamheid geworden. Die doelworstelingen leverden altijd veel spanning en emotie op.

Nog een ding. Als kind kreeg ik altijd van huis een appel mee voor in de pauze. Dat was mijn traktatie op de lange staantribune waar ik hele delen van de wedstrijd miste omdat ik de kleinste was. Die appel is er ook niet meer. Een broodje hamburger of een broodje kroket heeft hem al heel lang geleden vervangen.

(Elke maandag- en vrijdagmiddag op deze blog om precies 18 uur een opinierend verhaal over FC Groningen) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten